سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زندگی و درمان است [امام علی علیه السلام]
حضرت امام جواد(ع)
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» چهل حدیث ار امام جواد (ع)1

 چهل حدیث ار امام جواد (ع)

1.      توسد الصبر و اعتنق الفقر و ارفض الشهوات و خالف الهوی، و اعلم أنک لن تخلو من عین الله فانظر کیف تکون

 

صبر را بالش کن! و فقر را در آغوش گیر! و شهوات را به دور انداز! و با هوای نفس مخالفت کن! و بدان که در برابر دیده خدایی، پس بنگر که چگونه‏ای؟

 

تحف العقول، ص 478

 

2.      ثلاث من کن فیه لم یندم: ترک العجلة، و المشورة، و التوکل علی الله عند العزم

 

سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند، پشمیان نگردد:

 

 1 - اجتناب از عجله

  2 - مشورت کردن

  3 - توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری.

 

مسند الامام الجواد، ص 247

 

3.      ان أنفسنا و أموالنا من مواهب الله الهنیئة، و عواریه المستودعة، یمتع بما متع منها فی سرور و غبطة، و یأخذ ما أخذ منها فی أجر و حسبة، فمن غلب جزعه علی صبره حبط أجره و نعوذ بالله من ذلک

 

جان و دارایی ما، از بخشش‏های گوارای خداست و عاریه سپرده اوست، تا آنجا که از آن بهره‏مند شویم مایه خوشی و شادی است، و آنچه از آن برگرفته شود اجر و ثواب است، پس هر که جزعش بر صبرش غالب شود اجرش ضایع شده و پناه به خدا از آن.

 

تحف العقول، ص 479

 

4.      من شهد أمرا فکرهه کان کمن غاب عنه، و من غاب عن أمر فرضیه کان کمن شهده

 

کسی که در امری حاضر باشد و آن را ناخوش دارد، چون کسی است که غائب بوده. و هر که در امری حاضر نباشد ولی بدان رضایت دهد، مانند کسی است که خود در آن بوده.

 

تحف العقول، ص 479

 

5.      ثلاث یبلغن بالعبد رضوان الله تعالی: کثرة الاستغفار، و لین الجانب، و کثرة الصدقة

 

سه چیز است که بنده را به رضوان خدا می‏رساند:

 

1 - زیادی استغفار

 2 - نرمخویی

 3 - صدقه بسیار دادن.

 

مسند الامام الجواد، ص 247

 

6.      إیاک و مصاحبة الشریر، فإنه کالسیف المسلول یحسن منظره و یقبح أثره

 

از همراهی و رفاقت با آدم شرور و بدجنس بپرهیز! زیرا که او مانند شمشیر برهنه است که ظاهرش نیکو و اثرش زشت است.

 

مسند الامام الجواد، ص 243

 

7.      تأخیر التوبة اغترار

 

به تأخیر انداختن توبه فریب خوردن است.

 

تحف العقول، ص 480

 

8.      طول التسویف حیرة

 

همواره به تأخیر انداختن انجام کارها، موجب سرگردانی است.

 

تحف العقول، ص 480

 

9.      القصد الی الله تعالی بالقلوب أبلغ من إتعاب الجوارح بالأعمال

 

با دل‏ها به سوی خداوند متعال آهنگ نمودن، رساتر از به زحمت انداختن اعضا با اعمال است.

 

مسند الامام الجواد، ص 244

 

10.      الإصرار علی الذنب أمن لمکر الله " و لا یأمن مکر الله الا القوم الخاسرون "

 

اصرار بر گناه آسودگی از مکر خداست، " و از مکر خدا آسوده نباشد جز مردم زیانکار ".

 

تحف العقول، ص 480

 

11. لا ینقطع المزید من الله حتی ینقطع الشکر من العباد

 

افزونی نعمت از طرف خدا بریده نمی‏شود، مگر شکرگزاری از سوی بندگان بریده شود.

 

تحف العقول، ص 480

 

12. إظهار الشیء قبل أن یستحکم مفسدة له

 

اظهار چیزی پیش از آنکه پایدار شود مایه تباهی آن است.

 

تحف العقول، ص 480

 

13. المؤمن یحتاج الی توفیق من الله، و واعظ من نفسه، و قبول ممن ینصحه

 

مؤمن نیاز دارد به توفیقی از طرف خدا، و به پندگویی از طرف خودش، و به پذیرش از کسی که او را نصیحت کند.

 

تحف العقول، ص 480

 

14. العلماء غرباء لکثرة الجهال

 

عالمان، به سبب زیادی جاهلان، غریب‏اند.

 

مسند الامام الجواد، ص 247

 

15. علم رسول الله (ص ) علیا (ع ) ألف کلمة، کل کلمة تفتح ألف کلمة

 

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، هزار کلمه (از علوم را) به علی علیه‏السلام آموخت، که از هر کلمه‏ای هزار کلمه منشعب می‏شد.

 

مسند الامام الجواد، ص 97

 

16. إن رسول الله (ص ) قال لفاطمة (ع ): اذا أنا مت فلا تخمشی علی وجها، و لا ترخی علی شعرا، و لا تنادی بالویل، و لا تقیمی علی نائحة، ثم قال: هذا المعروف الذی قال الله عز و جل فی کتابه و لا یعصینک فی معروف "

 

رسول خدا صلوات الله علیه و آله به فاطمه سلام الله علیها فرمود: وقتی که من از دنیا رفتم به خاطر من صورت نخراش! و مو پریشان مکن! و واویلا نکن و بر من نوحه نخوان! سپس فرمود: این همان معروفی است که خداوند عز و جل در کتابش فرموده: "و تو را در معروفی نافرمانی نکنند."

 

مسند الامام الجواد، ص 101

 

17. إن القائم منا هو المهدی الذی یجب أن ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره، و هو الثالث من ولدی

 

قائم ما همان مهدی است که در غیبتش باید منتظرش شوند، و در ظهورش اطاعتش کنند. او سومی از پسران من است.

 

مسند الامام الجواد، ص 131

 

18. ملاقاة الاخوان نشرة و تلقیح للعقل، و إن کان نزرا قلیلا

 

ملاقات و زیارت برادران سبب گسترش و باروری عقل است، اگر چه کم و اندک باشد.

 

مسند الامام الجواد، ص 242

 

19. من أطاع هواه أعطی عدوه مناه

 

کسی که فرمان هوای نفس خویش برد، آرزوی دشمنش را برآورد.

 

مسند الامام الجواد، ص 243

 

20. الثقة بالله ثمن لکل غال و سلم الی کل عال

 

اعتماد به خداوند بهای هر چیز گرانبها و نردبان هر امر بلند مرتبه‏ای است.

 

مسند الامام الجواد، ص 244



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » موسی مباشری ( دوشنبه 91/7/24 :: ساعت 11:39 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

زندگینامه حضرت امام محمد تقی جوادالأئمه (ع )
چهل حدیث ار امام جواد (ع)1
چهل حدیث گهربار از امام جواد علیه السلام-2
اخلاص
پناه به خداوند

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 1966
» درباره من

حضرت امام جواد(ع)

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب